Go to Top

Veelgestelde vragen

Wat moet ik eten voor en na de training van 19.30 uur?

Regel nummer 1 voor goede voeding is dat je basisvoeding goed is! Zorg dat je overdag, vanaf het ontbijt, goed eet en drinkt. Dit helpt al mee met hoe je je ’s avonds voelt.

Stel, je werkt tot 18.00 uur. Om 18.30 ben je thuis en om 19.30 sta je alweer te trappelen om lekker hard te lopen! Een uur voor inspanning eten kan nog wel eens problemen opleveren wat betreft je maag- en darmen. Daar moet je dus een oplossing voor vinden. Een algemeen advies is om je laatste volledige maaltijd tot 2-3 uur voor de inspanning te nemen.Test het eten rondom je trainingen een paar keer uit. Ontdek zo wat voor jou het beste werkt.

Zorg dat je lunch of tussendoortjes groenten bevatten, zo hoef je daar ’s avonds minder van te eten (1 tomaat weegt al 70 gram, dan ben je dus al goed op weg om de 200 gram groenten per dag te halen!). Voor de inspanning zijn koolhydraten belangrijk. Koolhydraten leveren snel energie en zijn onmisbaar om optimaal te kunnen trainen. Neem om 17.30 uur bijvoorbeeld 2 sneden brood met mager beleg (vet kan klachten geven) en tomaat of andere rauwkost en een glaasje zuivel. Eet dan om 18.30-19.15 nog een licht tussendoortje, zoals een kleine banaan of een klein krentenbolletje en drink nog een glas water. Als je daar behoefte aan hebt kan je ook tijdens het trainen water drinken.

Om 21.15 kom je moe maar voldaan thuis. Je hebt best nog trek! Die zak chips en chocoladereep grijnzen je tegemoet! Beter van niet! Zorg dat je ’s avonds een makkelijk en gezond hapje voor handen hebt. Na de inspanning is het goed om de focus te leggen op eiwitten en een beetje koolhydraten! Denk aan een kleine rauwkostsalade met tonijn (uit blik) en een gekookt eitje, broodje erbij, klaar. Of een gebakken of gekookt eitje met tomaat op een broodje met een glas zuivel. Ook een bakje yoghurt met muesli en fruit kan voldoening geven.

Op deze manier krijg je na het trainen eiwitten binnen voor herstel van je spieren en koolhydraten om de volgende dag weer lekker energiek op te staan! Helemaal niets eten na een training is niet aan te raden.
Eet smakelijk!

Wat voor kleding trek ik aan tijdens een training?

Ook hiervoor geldt: wachten op een aanbieding van de Lidl of Albert Heijn en je koopt voor een tientje een jack dat vooral winddicht is en ook waterafstotend.

Geen enkel goed jack is echt waterdicht en dat moet ook niet, anders zweet je je kapot. Regen is niet erg, het is vooral de wind waar je koud van wordt (en stilstaan natuurlijk J) vandaar dat we winddichte jacks aanbevelen.

Daaronder is vaak een hardloopshirt met lange mouwen voldoende, tenzij het vriest, want dan kun je er beter een extra thermoshirt onder doen.